„Jesteśmy odpowiedzialni i bezpieczni”
plan pracy innowacji pedagogicznej – rok szkolny 2022/2023
Realizacja innowacji rozpoczęła się we wrześniu 2017 roku. Była realizowana przez ostatnie pięć lat i będzie realizowana także w tym roku szkolnym. W ramach opracowanych założeń i harmonogramów będzie realizowana na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Główne cele i założenia na ten rok szkolny:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie oraz zdrowie
i bezpieczeństwo innych osób, - zapoznanie dzieci z zasadami uczestnictwa w ruchu drogowym: jako pieszy, jako rowerzysta, jako pasażer,
- pokazanie, jak wielkie znaczenie dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów ma noszenie elementów odblaskowych,
- kształtowanie postawy zaufania do funkcjonariuszy służby publicznej,
- uświadomienie uczniom istnienia niebezpieczeństw związanych:
ze sprzętem gospodarstwa domowego, środkami chemicznymi i lekarstwami, - wdrażanie do organizowania bezpiecznej zabawy w domu i na świeżym powietrzu oraz zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego,
- poznanie zagrożeń jakie niosą ze sobą zabawy w niewłaściwych miejscach,
- uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw płynących z Internetu oraz zrozumienie na czym polega cyberprzemoc,
- wdrażanie do unikania agresji i do poszukiwania dobrych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
- zapoznanie z zasadami zachowania się w obliczu niebezpieczeństw związanych z żywiołami i anomaliami pogodowymi (pożar, burza, powódź, wichura, trąba powietrzna),
- uświadomienie potrzeby zachowania ostrożności w kontaktach z obcymi osobami,
- uświadomienie konsekwencji płynących z kontaktu z nieznanymi roślinami i zwierzętami,
- poznanie zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w lesie, nad wodą, w górach,
- poznanie numerów telefonów alarmowych,
- zapoznanie dzieci z wyposażeniem apteczki pierwszej pomocy,
- zapoznanie z podstawową wiedzą na temat pierwszej pomocy przedmedycznej,
- pokazanie uczniom, jak groźne dla zdrowia człowieka są wszystkie używki: papierosy, alkohol, dopalacze, narkotyki,
- kształtowanie postaw prozdrowotnych: higiena ciała, racjonalne odżywianie się i przeciwdziałanie otyłości,
- wdrażanie i utrwalanie obowiązujących zasad w związku z pandemią COVID – 19,
- fluoryzacja zębów,
- rozwijanie sprawności fizycznej, szczególnie na lekcjach wychowania fizycznego i innych zajęciach ruchowych,
- kształtowanie postaw proekologicznych.
W ciągu roku szkolnego skupimy się na następującej tematyce:
1. Bezpieczeństwo na drodze.
- Numery alarmowe i ważne adresy.
- Moja droga do szkoły.
- Jestem widoczny, noszę odblaski.
- Bezpieczny pieszy – znam zasady przechodzenia przez jezdnię.
- Bezpieczny pasażer.
- Znam znaki drogowe.
- Bezpiecznie jeżdżę na rowerze.
- Policjant, lekarz, strażak, dietetyk – osoba, która może mi pomóc.
2. Bezpieczeństwo w domu i w szkole.
- Normy, zakazy i nakazy – prawidłowo zachowuję się w szkole i w domu.
- Stop agresji – w poszukiwaniu dobrych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych i przeciwdziałania przemocy.
- Włącz ostrożność – prąd i gaz.
- Włącz ostrożność - lekarstwa i środki chemiczne.
- Włącz ostrożność – niebezpieczne urządzenia i sprzęty elektryczne
w gospodarstwie domowym.
3. Środowisko przyrodnicze i działania ekologiczne.
- Czystość i estetyka otoczenia.
- Oszczędzanie wody i prądu.
- Zagrożenia cywilizacyjne:
- kataklizmy,
- choroby (Covid – 19),
- terroryzm,
- głód,
- wojny.
- Uwaga pożar! - ewakuacja.
- Bezpieczne wakacje – bezpieczna kąpiel.
- Bezpieczne ferie – zamarznięte stawy i jeziora.
4. Obcy niebezpieczny.
- Obcemu nie ufam, z obcym nie rozmawiam.
- Uważaj na złodzieja!
- Pies – nie zawsze przyjaciel człowieka.
- Tych roślin nie dotykam!
5. Bezpieczne zabawy.
- W co i jak się bawić w domu?
- Jestem bezpieczny na placu zabaw.
- Bezpiecznie w lesie, w parku, na łące.
- Bezpieczny Internet.
- Cyberprzemoc.
6. Pomagam poszkodowanemu.
- Halo, potrzebuję pomocy !– umiem wzywać pomoc.
- Stosowanie zasad BHP, zasad ewakuacji
- Wiem, jak zachować się w miejscu wypadku - dbam o bezpieczeństwo swoje i innych.
- Apteczka małego ratownika – pielęgniarka uczy nas opatrywać rany.
- Elementarne zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu.
- Pozycja boczna ustalona.
- Kiedy i jak pomagać? - omówienie sytuacji kiedy należy wykonywać oddechy ratownicze i uciski klatki piersiowej poszkodowanego.
- Ćwiczenia z manekinem – praktyczna nauka przeprowadzania resuscytacji krążeniowo – oddechowej.
- Zadławienia i poparzenia.
- Stop uzależnieniom. Zgubne skutki nałogów.
- Dziękuję nie palę!
- Dziękuję nie piję!
- Dziękuję nie biorę!
- Narkotyki i dopalacze – różnice i podobieństwa.
- Zdrowie psychiczne i fizyczne.
- Rozwój osobowości (mocne, słabe strony, predyspozycje)
- Umiem radzić sobie ze stresem.
- Kształtowanie umiejętności uczenia się, umiejętności planowania i organizacji czasu na naukę i wypoczynek, motywowania do nauki.
- Znam zasady:
- zdrowego żywienia,
- higieny osobistej
- aktywności ruchowej.
- Konkursy i turnieje wiedzy o bezpieczeństwie, ekologii i promocji zdrowia.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie szeroko rozumianego bezpieczeństwa w formie szkoleń i kursów.
Przeprowadzone będą także działania ogólnoszkolne, klasowe, grupowe:
- 1. Pogadanka i oglądanie filmów na temat „Bezpieczna droga do szkoły”, gazetki ścienne „Bezpiecznie na drodze” – wrzesień 2022 r., „Bezpieczne ferie” – styczeń 2023 r., „Bezpieczne wakacje” – czerwiec 2023 r.
- 2. Profilaktyka zdrowia psychicznego/ zajęcia warsztatowe na godzinach wychowawczych/:
- a. Radzenie sobie ze stresem – wrzesień 2022 r – kl. IV, czerwiec 2023 – kl. VIII
- b. Moja emocja – wróg czy przyjaciel i jak ją oswoić – październik 2022– styczeń 2023– kl. IV – VIII
- c. Jestem dobry dla siebie – budowanie odporności psychicznej – marzec 2023 – czerwiec 2023 kl. I – III
- d. Dbanie o relacje – od października do czerwca – kl. I - VIII
- 3. Próbny alarm przeciwpożarowy – wrzesień 2022 r.
- 4. Tydzień bez przemocy – październik 2022 r.
- 5. Szkolny konkurs plastyczny – „Co to znaczy zdrowy styl życia?”. – październik/listopad 2022 r.
- 6. DZIEŃ ZDROWIA (jeden raz w miesiącu):
Wrzesień 2022 r. – „Dzień jabłuszka” kl. 2
Październik 2022 r. - „Dzień marchewki” – kl. 0
Listopad 2022 r. - „Odblaskowy Dzień Bezpieczeństwa”
- Konkurs na najbardziej odblaskową klasę.
- Przedstawienie w wykonaniu uczniów klasy 3
pt. „Odblaskowy ruch drogowy”. - Cyberprzemocy mówimy NIE!
- Pokaz pierwszej pomocy.
- Co zrobić, gdy czuję się smutny? – zajęcia warsztatowe nt. stanów depresyjnych.
- Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego „Co to znaczy zdrowy styl życia?”
Grudzień 2022 r. - „Pij mleko będziesz wielki” – klasa 1
Styczeń 2023 r. „Bezpieczne i aktywne ferie zimowe” – klasa 5
Marzec 2023 r. –– „Dbam o zdrowie i higienę” – klasa 6
Kwiecień 2023 r. – „Niebezpieczne żywioły” – klasa 8
Maj 2023 r. - „Stop uzależnieniom” klasa 7
Czerwiec – „Bezpieczne wakacje” – klasa 4
- 7. Z ekologią na ty! – odpowiedzialność za środowisko przyrodnicze,
w którym żyjemy. Konkurs ekologiczny – kwiecień 2023 r. - 8. Karta rowerowa – maj 2023 r.
- 9. Cykliczne spotkania z psychologami i pedagogami z PCPR i PP – P.
- 10. Zajęcia warsztatowe dla uczniów organizowane przez zewnętrzne instytucje rekomendowane przez Centrum Polityki Społecznej
- 11. Warsztaty dla rodziców online na LIBRUSIE lub na terenie szkoły dotyczące tematyki innowacji.
- 12. Systematyczna realizacja programów profilaktycznych – Zachowaj Trzeźwy Umysł, Nie pal przy mnie, proszę!, Bieg po zdrowie.
Opracowały:
Romualda Trzcińska
Hanna Wasilewski