W oparciu o ,,Ogólnopolski projekt edukacji filmowej dla przedszkoli i szkół’’
Temat: Poznajemy emocje.
Cykl innowacji skierowany do uczniów oddziału przedszkolnego – grupy 6-latków oraz klasy pierwszej.
Autorzy:
Natalia Skomiał
Małgorzata Kolasa
Data rozpoczęcia: 10.2024
Data zakończenia: 04.2025
Typ innowacji
Programowa :
- rozszerzenie programu nauczania o edukacje filmową,
- stworzenie bloków edukacyjnych dla realizacji treści z podstawy programowej
Założenia programowe
Emocje zarówno pozytywne, jak i negatywne, są nieodłącznym elementem w życiu każdego człowieka, a umiejętność ich rozpoznawania i radzenia sobie z nimi należy do jednych z najbardziej przydatnych zdolności już na wczesnym etapie rozwoju.
Cykl „Poznajemy emocje” kładzie nacisk na zapoznanie dziecka z pojęciem „emocja”, przyczynia się do rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka, uczy szacunku do potrzeb innych ludzi, a także stanowi idealny punkt wyjścia do tworzenia sytuacji wychowawczych oraz rozmów dotyczących uczuć i emocji.
Cele innowacji:
- rozwój społeczno- emocjonalny dziecka,
- nauka szacunku do potrzeb innych ludzi,
- tworzenie sytuacji wychowawczych oraz rozmów dotyczących uczuć i emocji
Cele szczegółowe
Dziecko:
- rozumie emocje własne i innych ludzi,
- kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- uczy się dbania o zdrowie psychiczne,
- wzmacnia poczucie własnej wartości, indywidualności i oryginalności oraz potrzebę tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- kształtuje wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka,
- buduje system wartości, rozpoznaje, co jest dobre, a co złe,
- rozwija niezbędne umiejętności społeczne.
Sposoby realizacji
Program zawiera wartościowe filmy pogrupowane w cykle tematyczne dopasowane do poszczególnych grup wiekowych. Kształtuje artystyczne i kulturowe kompetencje dzieci, pogłębia odbiór filmu i aktywizuje uczniów dzięki poprzedzającym seanse prelekcjom i dyskusjom, a opiekunom pozwala kontynuować pracę w oparciu o film poprzez materiały dydaktyczne (m.in. scenariusze lekcji, analizy psychologiczne, warsztaty i prezentacje multimedialne).
Doskonali kompetencje społeczne, wspomaga rozwój kompetencji miękkich (komunikowanie się z innymi, definiowanie potrzeb, współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów, twórcze myślenie), pobudza ciekawość świata i zainteresowania ucznia.
Opis podejmowanych działań
Innowacja obejmuje siedem, cyklicznych spotkań realizowanych raz w miesiącu, w kinie ,,Odeon’’ w Sochaczewie. Podczas których uczniowie będą oglądać filmy dostosowane do tematyki, zaś po seansie przeprowadzona zostanie prelekcja odnosząca się do treści w nich zawartych. Na pierwszym spotkaniu dzieci zapoznają się z bajką ,,Kicia Kocia’’, następnie wezmą udział w prelekcji pt. ,,Ja i moje emocje’’. Pojęciami kluczowymi podczas tego spotkania będą: emocje, szacunek i empatia. Na drugim spotkaniu dzieci obejrzą bajkę pt. ,,Przytul mnie. Poszukiwacze miodu’’. Główną tematyką będzie smutek, a pojęcia kluczowe to: wyrażanie emocji, empatia, pokonywanie smutku, śmiech. Podczas kolejnego wyjazdu obejrzymy bajkę pt. ,,Zima Mamy Mu’’. Tematem wiodącym będzie zaskoczenie, dodatkowo poruszone zostaną pojęcia niepokoju i pokonywania trudności. Na trzecim spotkaniu zapoznamy się z bajką pt. ,,Basia’’, która zapozna dzieci z emocją taką jak niechęć. Tego dnia pojęciami kluczowymi będą: lenistwo, pomoc, odpowiedzialność i wstręt. W lutym obejrzymy bajkę pt. ,,Kicia Kocia w przedszkolu’’. Głównym wątkiem poruszanym podczas prelekcji będzie strach, zaś pojęciami kluczowymi będą: przedszkole, lęk, obawa, nieznane. Podczas marcowego spotkania obejrzymy bajkę pt. ,,Basia- jestem w sam raz’’. Omawianą tego dnia emocją będzie złość, natomiast pojęcia kluczowe to: agresja, wyrażanie złych emocji i uważność. Na ostatnim spotkaniu dzieci obejrzą film animowany pt. ,,Felek i Tola ratują las’’. Najważniejsze aspekty tego spotkania to radość, uśmiech i zadowolenie.
Temat: Dwujęzyczność w oddziale przedszkolnym oraz klasach I - III z wykorzystaniem programu 'Bilingual Future' w Szkole Podstawowej im. Jakuba Kopacza w Nowej Suchej.
Autor: Natalia Skomiał
Małgorzata Kolasa
Romualda Trzcińska
Agnieszka Baczyńska
Data wprowadzenia: 21.10.2024
Data zakończenia: 20.06.2025
Wstęp
Dzieci rodzą się ze szczególnymi zdolnościami językowymi. Badania potwierdziły wyniki powszechnych obserwacji – dzieciom łatwiej jest uczyć się języków obcych, niż dorosłym. Umysł dziecka jest specjalnie przystosowany do nauki i skutecznego stosowania języka. Dzieci przyswajają wiele niezbędnych umiejętności życiowych, co powoduje, że wszystkie ich zmysły są szeroko otwarte i chłoną wiedzę. W przeciwieństwie do dorosłych, którzy pamiętają większość z tego, co zobaczą, jednak znacznie mniej z tego, co usłyszą, dzieci przyswajają i zachowują wiedzę niemal równie dobrze za pośrednictwem słuchu, wzroku i działania. Możemy wykorzystać elastyczność i otwartość ich umysłów, by dotrzeć do nich na wiele różnych sposobów. Oznacza to, że jeśli zostanie wprowadzony nowy materiał do wyuczenia używając różnych technik, które aktywizują wszystkie trzy kanały percepcji, szanse, że dzieci przyswoją sobie i zapamiętają dane partię materiału znacznie wzrosną. Fakty i nowe słówka należą zazwyczaj do typu informacji wymagających pięciu powtórzeń, zanim staną się wiedzą aktywną. W bardziej ogólnych dziedzinach poznawania świata jedno szczególne, niezwykłe doświadczenie, np. zapach spalenizny, wystarcza dla uruchomienia pamięci długotrwałej. Jednak w przypadku materiału językowego przyjmuje się, że w celu zapisania go w tej pamięci należy przejść przez pięć etapów nauki.
Oznacza to, że w każdy program nauczania języka należy wbudować te pięć powtórzeń. Dzieci łatwiej przyswajają nowe słowa, jeśli zostaną one wplecione w takie znaczące konteksty, jak piosenka czy historyjka. Do wzmocnienia nauki języka wykorzystuje się techniki, które bazują na listach elementów, liczbach, kształtach, kolorach, kodach wizualnych, wątkach narracyjnych, podkładaniu muzyki pod teksty, układach graficznych, ruchu fizycznym i wielu innych elementach. Jednakże dla wykorzystania wszystkich tych wspierających pamięć technik kojarzenia uczeń musi nie tylko rozpoznawać, lecz także rozumieć dane słowo. Wszystko to zebrane i wykorzystywane jest w programie ,,Bilingual Future’’ z którego już kolejny rok mogą korzystać nasi uczniowie.
Typ innowacji
Programowa i organizacyjna:
– wprowadzenie dwujęzyczności w grupie 5-latków,
– kontynuacja dwujęzyczności w grupie ,,0’’ oraz klasach I-III
– zajęcia będą odbywały się codziennie, zgodnie z założeniami programu Bilingual Future
Założenia organizacyjno- programowe
Język angielski w dzisiejszych czasach jest elementem niezbędnym w rozwoju każdego człowieka. Coraz częściej można zauważyć, że dzieci już od najmłodszych lat uczęszczają na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego. Wielu rodziców i nauczycieli uważa, że im wcześniej rozpoczęta nauka języka angielskiego, tym większe szanse na sukces. Wprowadzenie dwujęzyczności pozwoli na duży rozwój uczniów naszej szkoły, zaczynając od ułatwienia im przyswajania języków, po rozwinięcie słownika języka obcego. Dzieci są chętne i aktywnie biorą udział w zajęciach z języka angielskiego. Widoczne jest to jaką radość i łatwość sprawiają te zajęcia, a także to w jaki sposób przychodzi im zapamiętywanie nowych pojęć. Wdrożenie programu 'Bilingual Future' pozwoli na poszerzenie ścieżki rozwoju uczniom. Dzięki temu, że oprócz zajęć z języka angielskiego pojawi się dwujęzyczność, która będzie towarzyszyła dzieciom codziennie, zwiększamy szanse na większe i lepsze efekty nauki. Codzienny kontakt z językiem obcym, utrwalanie pojęć każdego dnia za pomocą różnych form, obcowanie i obycie z mową języka angielskiego oraz zwrotami, to zalety, które zyskamy dzięki programowi dwujęzyczności. Ciągły kontakt z tym językiem pozwoli na otwartość, uczniowie nie będą ,,bali'' się mówić. Dzieci szybciej osiągną płynność w mówieniu, lepszą wymowę, konstruowanie zdań, co może przynieść lepsze efekty na dalszych etapach nauki. Program dwujęzyczności ma na celu wprowadzenie dzieci w naukę języka angielskiego w sposób naturalny. Nauka ta ma mieć wydźwięk naturalnej chęci nauki języka obcego, tak aby dzieci miały poczucie, że język ten jest z nimi ciągle, a nauka jest rzeczą naturalną. Efektem tego działania ma być poczucie swobody w zdobywaniu wiedzy na temat języka obcego i ciągła chęć rozwijania się.
Cele innowacji:
– uwrażliwianie dzieci na język angielski
– kształtowanie motywacji do nauki języka obcego
– wypracowanie gotowości do rozwijania kompetencji komunikacyjnej
– stworzenie sytuacji sprzyjającej rozwojowi
– kreowanie w dzieciach otwartości wobec świata
Cele szczegółowe:
Dziecko:
-rozpoznaje brzmienie, melodię języka angielskiego,
– reaguje na proste polecenia w języku angielskim,
– rozpoznaje poznane słowa, piosenki, rymowanki,
– rozumie sens opowiedzianych historyjek, kiedy są one wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami
– recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki
– odgrywa krótkie scenki ćwiczone na zajęciach i nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu
– uczestniczy w zabawach i zajęciach
– wypowiada się do rówieśników poznanymi zwrotami
Sposoby realizacji
Program nauczania języka angielskiego w oddziale przedszkolnym jest dostosowany do codziennej pracy z dziećmi. Innowacja zakłada praktyczne wdrożenie treści i celów nauczania w języku obcym. Tydzień zaczyna się od tematu tygodnia i tego dnia zajęcia trwają 30 minut, następnie przez kolejne dni tygodnia jest ona utrwalana podczas zajęć trwających 15 minut, w postaci różnych form aktywizujących. Na zajęciach stosowane są proste, krótkie sformułowania. Nauczyciel stwarza sytuację, w których dzieci powtarzają określone wyrażenia, powracając do wcześniej poznanych treści. Dzieci uczą się kojarzenia brzmienia angielskich słów, czy dłuższych wypowiedzi z ilustracjami, rymem lub rytmem.
Opis podejmowanych działań
Dzieci zapoznają się z nowym słownictwem. Prezentacja następuje na podstawie piosenki, historyjki, moderowanie zabaw i ćwiczeń. Kurs 'Bilingual Future' daje możliwość spiralnego systemu nauki. Głównymi elementami są: dźwięk, obrazki, zainteresowanie, powtarzanie, działanie oraz skojarzenia. Celem kursu jest stworzenie formy nauki języka angielskiego jako czynność naturalną. Daję to duże możliwości, dzięki temu, że formę tę przyjmujemy już dla uczniów w wieku 5-6 lat. Działania podejmowane do nauki języka angielskiego są na bazie typowych zajęć przedszkolnych, z którymi dzieci mają do czynienia na co dzień. A w klasach I-III jest to przerywnik od codziennych zajęć. Nauka poprzez zabawę to forma najczęściej stosowana w pracy z dziećmi, a także przynosząca najlepsze efekty. Zabawy proponowane w programie dwujęzyczności są z dużym udziałem zabaw ruchowych, co może zagwarantować osiągnięcie dużych efektów w rozwoju dzieci z języka angielskiego. Poprzez pobudzanie ciągłego zainteresowania dzieci, wszystkie zaplanowane elementy zajęć uda się wprowadzić w taki sposób, aby przyniosły efekt trwałego zapamiętania. Poszerzenie prowadzenia zajęć także w starszych klasach, pozwala na dodatkową naukę języka, bazując na podstawach, które dzieci uczyły się już wcześniej. Budowanie dwujęzyczności poprzez poszerzanie słownictwa na bazie animowanych historyjek, to kolejny element, który pozwoli na utrwalanie zwrotów w sposób sprzyjający zainteresowaniu dzieci. Tematyka zajęć związana jest z codziennym tokiem dnia, w związku z tym w łatwy sposób można wykorzystywać poznane słownictwo w pozostałych zajęciach. Wszystkie działania podjęte zgodnie z założeniami dwujęzyczności przyniosą wspaniałe efekty. Przede wszystkim zaszczepią w dzieciach chęć czynnego udziału i rozwoju w nauce języka angielskiego, tak by dzieci nie czuły presji nauki, lecz z chęcią sięgały i poznawały nowe słownictwo. Język angielski może być dla dzieci naturalnym drugim językiem, który ułatwi im działania w przyszłości, wiedząc jak udaje im się kroczyć z językiem angielskim, będą mogły też rozwijać się w innych językach. Wiek dzieci przedszkolnych to doskonały czas na rozwinięcie w dzieciach naturalnej chęci nauki nowych języków, z którą będą mogli kroczyć przez długie lata.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA organizacyjno-metodyczna
Magia płynąca z ciszy i czytania
Lekcje ciszy i czytania w świetlicy szkolnej
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jakuba Kopacza w Nowej Suchej
Prowadzące: Monika Kaźmierczyk-Januszewska, Agata Majorek
Przedmiot: Zajęcia opiekuńczo – wychowawcze w świetlicy
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: 01.10.2024 r.
Data zakończenia: 31.05.2025 r.
Zakres innowacji
Adresatami innowacji są wszyscy uczniowie uczęszczający na zajęcia
opiekuńczo -wychowawcze w świetlicy szkolnej. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2024/25 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu w ramach zajęć
opiekuńczo - wychowawczych, jako element zajęć tematycznych w świetlicy.
Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei, że cisza nie jest bezczynnością, nudą, czy brakiem zajęcia, ale jest zjawiskiem, dzięki któremu mamy możliwość odkrycia i bliższego poznania swojego wewnętrznego świata. Czytanie ma na celu poszerzenie i rozwój słownictwa u dzieci, a także sprawniejsze wyrażanie własnego zdania.
Innowacja ma zachęcać i motywować uczniów do walki z samym sobą, by nie wytwarzać niepotrzebnego hałasu, uczyć uważności i głębokiego relaksu oraz zwracać uwagę na odpoczynek z książką i własny rozwój.
I. Opis innowacji
Świetlica szkolna to jedno z najgłośniejszych miejsc w szkole. Wprowadzanie tego rodzaju innowacji może się wydawać trudne, bo przecież rolą świetlicy jest organizowanie uczniom wolnego czasu, nauki własnej, pomocy w odrabianiu zadań domowych, czy swobodna zabawa z rówieśnikami, a nie nakaz siedzenia cicho. Zajęcia prowadzone w ramach innowacji mają pomóc dzieciom w odkrywaniu niedocenianej w obecnych czasach wartości ciszy. Ciszy rozumianej nie jako przymus milczenia, ale stan wewnętrznego spokoju i skupienia, który wzbogaca ludzkie doświadczenia i odczucia. Żądanie ciszy i spokoju dzieci często słyszą jako nakaz, brzmiący i odbierany zwykle raczej w nieprzyjemnej formie (upominający ton głosu, karcące spojrzenie), itp. Celem ten innowacji jest to, aby cisza nie kojarzyła się dzieciom z niczym nieprzyjemnym, by dzieci, uczestnicząc w niej doceniły znaczenie odpoczynku, koncentracji i głębszego poznawania siebie, dzięki odpowiednio dobranym zabawom, ćwiczeniom zmysłów, wprowadzeniu pewnych indywidualnych zasad i grupowych rytuałów. Należy przyzwyczajać dzieci do zabawy w ciszy, do spokojnych rozmów bez grającego w tle radia czy telewizora, do cichego zamykania drzwi czy odsuwania krzesła, do cierpliwego czekania na swoją kolej. Korzyści płynące z czytania książek dotyczą komunikacji i koncentracji uwagi. Czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli.
II. Cele innowacji
Cel główny:
- doświadczenie przez dzieci korzyści jakie niesie cisza oraz kształcenie umiejętności unikania i eliminowania hałasu;
- doświadczenie przez dzieci korzyści jakie niesie czytanie im na głos.
Cele szczegółowe:
- uświadomienie dzieciom wyniszczającego wpływu hałasu na zdrowie i funkcjonowanie człowieka;
- uświadomienie dzieciom znaczenia ciszy i spokoju dla życia, zdrowia i samopoczucia człowieka;
- nauka rozpoznawania własnych i cudzych emocji oraz ich werbalnego i pozawerbalnego wyrażania;
- kształcenie umiejętności wyciszenia i relaksacji;
- propagowanie sposobów radzenia sobie z hałasem, emocjami i odreagowania stresu;
- uwrażliwianie zmysłów, wzbogacanie doświadczeń sensorycznych;
- nabywanie umiejętności samokontroli i wyciszenia się;
- budowanie pozytywnego obrazu siebie i wiary we własne możliwości;
- rozwijanie słownictwa u dzieci;
- kształtowanie umiejętności wyrażania myśli;
Ø poznanie ciekawej literatury dla dzieci i młodzieży.